subota, 14. prosinca 2013.

Održivi prijevoz



Svi mi volimo stići brzo i sigurno s jednog mjesta na drugo i računamo na to da možemo nekamo otputovati za praznike ili zbog posla. Trebate samo pogledati gužve na gradskim ulicama za vrijeme najgušćeg prometa da biste shvatili kako stvari zaista stoje.

Očekuje se da će se broj kilometara koje mi kao putnici prijeđemo u idućih 40 godina udvostručiti. Kada je riječ o putovanjima zrakom, ta će brojka rasti dvostruko brže.

Stoga nam je potreban prijevoz koji će omogućiti napredak i razvoj našeg društva jer trenutni napori koji se ulažu u rješavanje ovog problema za posljedicu imaju pojavu zagađenja, zagušenja i manjka sigurnosti. Gdje se krije rješenje?

Prvo i osnovno krenimo od nas. Da, istina je, mi smo dio tog rješenja. Umjesto da vas ovdje zatrpavamo nekim stručnim analizama i formulama, počnimo od općeg znanja.

Znamo da je prijevoz na fosilna goriva (pročitajmo u miru još jednom - F O S I L N A goriva) više skoro pa neisplativ, a kada putujemo u našim limenkama na benzin ili dizel isto tako ispuštamo silne štetne tvari u zrak.

  • 1 litra običnog benzina nastaje od 23.5 tone organskog materijala s oceanskog dna.

  • Ukupna količina fosilnih goriva iskorištenih 1997. godine je rezultat 422 godine
    ukupne biljne tvari koja je rasla na kopnu i u svim oceanima.



No dobro, sada znamo što je to što nas je godinama pokretalo ali koja je alternativa tome? Ima li što jeftinije, bolje, da nemoramo misliti svaki puta kada ulijevamo gorivo u auto na to koliko zagađujemo okoliš?

Pa prijeđimo na praktične primjere. Europa (u kojoj se i mi nalazimo od stoljeća 7.) prijelazi na ekonomiju temeljenoj na niskoj razini CO2. Što to točno znači? Gleda se da se u svim sektorima gospodarstva prijeđe na primjerice alternativna goriva kad pričamo o prijevozu.

Eko javni prijevoz je jedan od velikih tema. Mi naravno ne zaostajemo u ovom koraku i Hrvatska ima svoje adute. Primjer nalazimo u većim gradovima poput Zagreba, Rijeke i Osijeka koji su već prešli na neka od alternativnih goriva pa pogledajte slijedeće članke: 

U slijedećem članku pročitajte koji  je još važan razlog prelaska na alternativna goriva :

Slavonci nam u slijedećem članku kratko i jasno poručuju koji su njihovi prioriteti.

Znači, kada pričamo o alternativnom gorivu u javnom prijevozu, najčešće nam padnu na pamet plin ili bio dizel. Osim što ova goriva proizvedu manje štetnih tvari, ona su i jeftinija.




Zapitajte se, a gdje smo mi u toj priči? Što mi možemo napraviti i kako mi možemo utjecati na smanjenje ispuštanja štetnih tvari i pritome uštedjeti novac.

Spomenuli smo već kako volimo zbog odmora ili posla putovati. A kako mi to zapravo putujemo?

Putujemo svojim automobilima, autobusima, vlakovima, avionima....



Naravno, ako želimo paziti, biti svjesni i uzorni, a pritom neželimo odustati od lagodnog putovanja u našim "limenkama" onda nemamo auto na benzin ili fosilna goriva. Ali tko si to kod nas uopće može priuštiti? Moramo jednokratno izbrojati puno novčanica ali dugoročno zapravo štedimo.
Isto tako ako imamo auto možemo koristiti "carpooling"!

Neki od nas već znaju što je to, a za one koji neznaju, vrijedi sada biti malo pažljiviji zato što slijedi objašnjenje ove fantastične ideje.


Carpooling je ideja stvaranja zajednice koja je vjerojatno krenula iz prenatrpanih parkirališta velikih kompanija, gdje su svi zaposlenici, a u nekima ih ima i par tisuća, dolazili sami svojim autima.
Pa znate i sami, kada se vozite na posao ujutro u gužvi, kada pogledate auto koji na semaforu stoji pored vas i uočite čovjeka koji, kao i vi ide na posao, onaj iza isto tako, a i onaj iza njega. A sada zamislite kada bi svi ti ljudi koji idu u istom smjeru podijelili vožnju! Znači, umjesto da se vozite na posao u svojem autu, sami, netko dođe po vas , ostavi vas na poslu i pokupi na povratku s posla.
Hmmm..... ili morate negdje hitno na put, a vaš auto je u kvaru ili uopće nemate auto.
Nemoguće? Pa to ne samo da je moguće, nego se ovaj sistem koristi u svijetu od ranih 90-ih prošlog stoljeća. I kod nas ovaj sistem ima sve više korisnika pa pogledajte gdje to sve možemo naći, pogledajte koliko ljudi kod nas to već koristi:




I još puno drugih.


Ako nismo baš u mogućnosti onda biramo vlak.

Niti jedan drugi oblik prijevoza ne može se pohvaliti energetskom učinkovitošću kao što to može željeznički promet. Štoviše, ta vrsta prometa jedini je smanjio svoj udio emisije CO2 od 1990. godine, dok su svi ostali oblici prometa povećali svoj udio. Osim toga, oko 80% europskoga željezničkog voznog parka koristi električnu energiju, što znači da se većina vlakova može preusmjeriti na čistu električnu energiju kada postane dostupna.




Pogledajmo koja je budućnost prijevoza, što to stručnjaci predviđaju i koje su to ideje koje će se ostvariti u bližoj ali i daljnjoj budućnosti?





Kada pričamo o događanjima u HR, dolazi nam još jedan zanimljivi sistem

Zamislite koncert vama najomiljenije grupe, morate ih vidjet uživo! Gledate gdje se mogu kupiti karte, kupite ih na vrijeme i kada napokon dođe taj dan, spremite se, nađete se s prijateljima i odjednom se pojavi pitanje prijevoza.... idemo tvojim ili  mojim? Ma ne pa popit ćemo nešto tamo, ajmo radije s tramvajem/busom.

A sada zamislite da vaša karta za koncert vrijedi i za javni prijevoz!
Da dobro ste pročitali, karta za koncert,festival ili bilo koje drugo zabavno događanje vrijedi i za javni prijevoz!

To postiže "Ekologizacija događanja" koju provodi Alexanders Event Planning.

Možemo zaključiti da se i naše okruženje polako modernizira i ide prema našim željama, prema željama korisnika!

















Nema komentara:

Objavi komentar